Onderwijsmagazine

‘Er kwam een enorme creativiteit naar boven’

 

 

 

 

‘Er kwam een enorme creativiteit naar boven’

Miluska Broekhuis, directeur Landstede MBO Harderwijk, Lelystad en Dronten, landschappen Zorg & Welzijn, Veilig & Beschermd, Vrij & Gastvrij, Onderwijs & Opvoeding, Entree Dronten

 

 

‘Steeds meer studenten Zorg & Welzijn kregen de week voor 16 maart op hun stage of werk te horen dat ze niet meer op school mochten komen, zowel onze stagiairs als onze meer dan 800 BBL-studenten. Vrij snel daarna kwam het bericht dat alle scholen dicht gingen.

Positieve energie

De eerste week is ontzettend veel positieve energie gegaan naar het compleet digitaliseren van het onderwijs, met heel veel verschillende varianten. Er kwam een enorme creativiteit naar boven. Het team Verpleging en Verzorging maakte bijvoorbeeld een grote LWP (leerwerkprestatie) over COVID19 met alle ziektebeelden van dien.

Veel stagebedrijven gingen dicht: defensie, horeca, onderwijs en kinderopvang. De betreffende studenten krijgen nu in plaats daarvan lessen aangeboden in Microsoft Teams, maar de zorgen over stage en of werk in deze branches zijn groot.

Vanaf dag 1 zijn we heel goed ondersteund vanuit de diensten van Landstede Groep. Er zijn portefeuillehouders gezet op thema’s als digitaal onderwijs, bpv en examinering. Binnen drie dagen waren er talloze instructiefilmpjes beschikbaar en helpdesks ter ondersteuning, dat was echt een uitmuntende prestatie. Examinering idem dito, want er moest natuurlijk vergaand nagedacht worden over hoe je op een alternatieve manier toch aan de kwaliteitseisen kunt voldoen.

Veel gebeurt nu digitaal en er worden veel criteriumgerichte interviews afgenomen. Elke afwijking van de normale gang van zaken moet echter ook vastgelegd worden. Daar is creatief in meegedacht door teams en de serviceorganisatie: er lagen al snel heel prima stukken voor de verschillende Landschappen (indeling Landstede MBO, red.). Die expertise blijken we goed in huis te hebben.

Zonder familie

Er zijn studenten geslaagd in deze periode. We hebben individuele diplomeringen gehad in school, met inachtneming van de juiste afstand en zonder familie. Er was een fotomoment en een officieel praatje, terwijl de ouders buiten in de auto zaten te wachten. Het is wrang, maar zo is de situatie nu. Deze periode heeft echter ook voordelen geboden. In een paar weken tijd is het digitale onderwijs ingericht en is iedereen een stuk digitaal vaardiger, Daar ben ik heel blij mee.

Hoe verder we komen, hoe zwaarder het wordt, merk ik om mij heen, de scheidslijn tussen privé en werk is er niet echt. Thuis de hele dag achter je computer werken en je eigen kinderen lesgeven trekt een wissel. Ook maken medewerkers zich soms zorgen over studenten en is het lastig om niet samen met elkaar op school te zijn.

Sterfgevallen

Als je net een coachgesprek hebt gehad met een 16-jarige student die al acht sterfgevallen in een verpleeghuis heeft meegemaakt, zou je wel graag even willen sparren met een collega. Maar alles is op afstand, dat moet je dan eerst echt organiseren. In het onderwijs teer je op contact, nu doen we alles vanaf een scherm. Het werkt, maar het zit niet van nature in ons.

Het is zwaar, niet alles zal goed gaan en de meesten zijn het echt zat, maar wat we als Landstede Groep bewerkstelligen is iets om trots op te zijn.’