Onderwijsmagazine

Oud-student Sport & Bewegen ontwikkelt duurzaam lesmateriaal

‘Tijdens stages in de gymzaal was ik altijd heel creatief’, vertelt Justin. ‘Ik bedacht hele verhalen om de oefeningen heen, we deden bijvoorbeeld alsof we in de dierentuin waren. Om de spellen en oefeningen goed uit te leggen, leek het me handig om instructiemateriaal te ontwikkelen. Er was wel iets beschikbaar, maar het aanbod was beperkt en bestond uit een paar onaantrekkelijke, geplastificeerde papiertjes.’

In de zomer van 2020 rondde Justin de opleiding Sport & Bewegen bij Landstede MBO af. ‘In augustus begon ik met de hbo-studie Luchtvaarttechniek in Amsterdam. Maar na twee maanden had ik het wel gezien. Door corona kon ik maar een keer per week naar school, dat motiveerde niet echt. Het was heel onpersoonlijk. Ik kende mijn medestudenten helemaal niet en bovendien zat ik met dit idee in mijn hoofd. Ik stopte met mijn studie en besloot me volledig op Meester Justin te richten.’

Voor in de gymzaal en in de klas

Justin demonstreert enthousiast een aantal stevige bordjes, die ongeveer de grootte hebben van een A4-tje. Daarbij passeren veel vakken de revue.

‘Bij rekenen hebben we onderwerpen naast elkaar gezet: taartdiagram, kommagetal, breuk en percentage. Dit is de topografie van Nederland, deze is van Europa. We hebben bordjes voor een soort mijnenvegerspel, waarbij leerlingen moeten raden waar ze wel en niet langs kunnen. En dit is gewoon een heel makkelijk bordje met een gekleurde pijl.

Als kinderen niet weten waar ze heen moeten, kun je bijvoorbeeld zeggen: ga maar bij het rode bordje zitten.’ Al doende kwamen de ontwikkelaars op steeds meer ideeën. ‘Inmiddels hebben we zestig bordjes en we zijn nog steeds aan het ontwikkelen.’

Lekker tastbaar

‘De bordjes zijn makkelijk te gebruiken, het zijn heel concrete bordjes voor het basisonderwijs’, licht Justin toe. ‘In de gymles kun je aan de hand van dit materiaal spellen doen. In de klas kun je ze bijvoorbeeld gebruiken als een leerling het even niet weet. Overijssel, waar ligt dat ook al weer? Kijk, hier heb je het bordje. Je kunt ze snel kunt pakken als je iets voor een leerling even wat meer uit moet leggen. Lekker tastbaar, wat ook wel weer eens heel prettig is voor de leerlingen, met alle digitale ontwikkelingen van dit moment. De bordjes zijn kindvriendelijk, afwasbaar en ze kunnen tegen een stootje, we hebben ze op allerlei manieren getest.’ 

In, aan en vanuit de praktijk

Meester Justin is de oplossing voor een probleem dat in de praktijk werd ontdekt, het is in de praktijk ontwikkeld door mensen uit de praktijk. Een mooie uitbreiding van een van de uitgangspunten van Landstede MBO: leren en ontwikkelen in, aan, van en vanuit de praktijk. Daar weet men waar daadwerkelijk belang bij is.

‘Hoe ik aan mijn kennis kwam? Gewoon logisch nadenken’, zegt Justin. ‘En gebruik maken van de kennis en kunde van de mensen om me heen. Mijn vader is bouwkundig tekenaar bij een architectenbureau en hij heeft letterlijk alles getekend. Oud-docenten hebben me geholpen. Ik ben steeds in overleg met Sportservice Zwolle, die is heel enthousiast. Vrienden van mijn ouders hebben een uitgeverij, daar worden de stickers gemaakt die op de bordjes worden geplakt. Mijn zusje zit in groep 5 en is ervaringsdeskundige. Op advies van een dyslectisch neefje hebben we een speciaal lettertype gebruikt. Allerlei expertises komen bij elkaar.’

Gat in de markt

Over marketing en het zakelijke aspect heeft Justin ook nagedacht. ‘We hebben een website gemaakt waarop scholen een bestelling kunnen plaatsen. Eigenlijk is dat het eindpunt aangezien mond-tot-mond reclame de manier is waarop we de scholen benaderen, rechtstreeks en daarnaast via social media. Op de website kunnen de pakketten worden aangevinkt. De scholen ontvangen dan binnen een paar dagen een factuur.

We bieden het Gymzaalpakket, het In-de-klas-pakket en handgemaakte houten standaards waar de bordjes in kunnen staan.’ Basisscholen hebben zich al enthousiast getoond. ‘Op een gegeven moment raakte ik er dan ook echt steeds meer van overtuigd: dit heeft echt potentie. Dit is een gat in de markt. Toen ben ik er ook voor de volle honderd procent voor gegaan.’ Er ligt een wereld voor Meester Justin open.

‘We gaan eerst kijken hoe dit loopt. Als slechts 1% van de 7000 basisscholen in Nederland belangstelling heeft, zijn we al een heel eind op weg. En we kunnen kijken of we dit kunnen door ontwikkelen voor kinderopvang, voor gymlessen in het vo, voor ouderen, voor mensen die bijvoorbeeld de Nederlandse taal moeten leren; er vallen nog heel veel terreinen te onderzoeken.’

‘Mijn carrière loopt nu heel anders dan ik verwacht had’, zegt Justin. ‘Maar alles wat ik op Landstede MBO heb geleerd, heb ik in dit project kunnen benutten, voor de volle honderd procent. De stages, het voor de groep staan, de creativiteit, noem maar op. Sport blijft altijd wel mijn ding, ik geef bijvoorbeeld nog een aantal uren zwemles. Verder ga ik kijken hoe het loopt. Ik kan altijd alsnog een hbo-studie gaan volgen.’

Enthousiast trekt hij nog een kaart. ‘Kijk, dit is een soort Sport & Bewegen-ganzenbord. Als kinderen op een bepaald vakje komen moeten ze iets actiefs doen: tien keer springen. Of een paar keer opdrukken. Geweldig toch? Hoe meer we doen, hoe meer we ontdekken met z’n allen.’