Onderwijsmagazine

Hello Sabine van Gelderen-de Kruif

Wie ben je, wat doe je?
‘Ik ben Sabine van Gelderen-de Kruif, 32 jaar en sinds 1 februari in dienst bij Landstede Groep. Dat wil zeggen; twee dagen per week als communicatiemedewerker bij Morgen College in Harderwijk en twee dagen bij de afdeling Communicatie en Marketing in Zwolle. Voor die tijd werkte ik 5,5 jaar bij een bedrijf dat haarcosmetica verkocht.

Ik ben geboren in Almere-Haven, een gezellig stadsdeel met veel oud-Amsterdammers. Ik heb een broer, die is arts op de spoedeisende hulp. Er zijn wel meer familieleden die in de zorg werken, maar onze ouders werken in het onderwijs. Mijn moeder op de basisschool en mijn vader op de politieacademie. Toen ik tien was, zijn zij gescheiden. Ze gingen goed uit elkaar en waren er altijd voor ons. Ik ben aan aandacht niets tekort gekomen. Wel ben ik best vaak verhuisd. Vanwege die breuk, maar ook omdat mijn ouders een huis lieten bouwen en we tijdelijk elders gingen wonen. Het voordeel is dat ik minder vast zit aan één plek; ik kan heel goed zelf een thuisgevoel creëren.

Zeven jaar geleden ben ik naar Harderwijk verhuisd. Mijn man komt hier vandaan. We zijn nu dertien jaar samen en wonen in de buurt van water en een heerlijk park. We zijn iets later getrouwd en hebben de eerste jaren veel gereisd. Sinds anderhalf jaar hebben we een zoontje en ik vind het geweldig om te zien hoe kinderen leren en ontwikkelen. Ja, ook het omgaan met alle prikkels. Harderwijk lijkt trouwens wel wat op Almere-Haven. Het is hier lekker gemoedelijk. Ook al zeggen ze in Almere wel sneller wat ze denken. De mensen op de Veluwe hebben zoiets van: doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg.’

‘Meer bezig zijn met het maatschappelijk belang, daar was ik aan toe’

Hoe was je zelf als leerling?
‘In het begin wat verlegen, maar in de loop der jaren ben ik wel weerbaarder geworden. Als het nodig is, sla ik met de vuist op tafel. Ik kan heel assertief zijn, maar ik hoef niet zo nodig op de voorgrond te staan. Ik ben door de jaren heen wel socialer en meer open geworden. Toch had ik ook vroeger al goede vrienden. Dat zijn trouwens vrienden voor het leven geworden. Ik vond die middelbare schooltijd super gezellig. Soms denk ik: ik zou ‘t zo overdoen.

Ik heb op meerdere basisscholen gezeten, maar wel allemaal binnen Almere. De Bron was de eerste. Die brandde af en omdat er te weinig leerlingen waren, werd de school niet herbouwd. Later deed ik vmbo-tl en daarna havo. Ik heb nog even nagedacht over de pabo, maar ik koos toch voor de opleiding Media, Informatie en Communicatie bij de Hogeschool van Amsterdam. Ik kon thuis blijven wonen en ging met de bus en metro naar school. Dat was heel goed te doen.’

Waarom koos je voor het onderwijs?
‘Na mijn studie waren er niet veel banen. Ik werkte bij kleine bedrijven en kon toen terecht bij die firma voor haarcosmetica. Daar deed ik marketing en communicatie. Het was een leerzame tijd, maar steeds vaker dacht ik: waar heb ik vandaag nou het verschil in gemaakt? Het was vooral op commercieel gebied targets halen. Net iets te beperkt. Toen ik die advertentie voor het Morgen College voorbij zag komen, voelde dat heel goed. Ja, meer bezig zijn met het maatschappelijk belang. Daar was ik aan toe.

Mijn vak draait om communicatie. Ik schrijf bijvoorbeeld een pakkende tekst voor de website of de folder. Maar ik ontwerp ook posters en flyers. Daar kan ik veel creativiteit in kwijt. Momenteel ben ik met de schoolgids bezig en probeer ik ’t specifieke van school naar boven te halen. Wat maakt ons bijzonder? Dat vraagt ook bewustwording van docenten. Dat ze alert zijn op mooie voorbeelden en tijd nemen om foto’s te maken. Soms hoor je achteraf pas dat er iets moois is gebeurd. Dan denk ik: ai, gemist kans!

Ja, op álle scholen hebben ze aandacht voor leerlingen en óveral werken ze aan een veilige leeromgeving. Dat is mooi, maar niet onderscheidend. De vraag is vooral: hóe doen ze dat? Juist omdat ik niet uit het onderwijs kom, stel ik andere vragen en dat helpt mij zeer zeker in mijn werk.’

 

Wat is ervoor nodig om dit eerste jaar te laten slagen?
‘Ik hoop dat de scholen nu open kunnen blijven; dat is al heel wat. Ik werk ook voor het team Communicatie en Marketing, maar ik ben nog maar vijf keer in Zwolle geweest. Alles gaat online. Logisch, maar ik hoop wel dat ik iets makkelijker kan aansluiten. Ik was laatst in Zwolle en toen werd ik aangesproken als student. Ik zei: nee, ik ben je collega… Hahaha, ach ja, kan gebeuren.

Niet iedereen denkt eraan om de PR-collega bij het proces te betrekken. Op veel middelbare scholen van Landstede Groep is het een nieuwe functie; voor iedereen is dat nog even zoeken. Maar ik zie wel veel kansen. Docenten in Harderwijk beginnen ’s ochtends met een scrum-moment, bijvoorbeeld. Dan kijken ze samen terug en spreken ze de komende dag door. Daar wil ik uiteraard graag bij aanhaken.’

Wat wil je dolgraag leren van ervaren docenten?
‘Ik vind het heel knap hoe docenten leerlingen kunnen motiveren. Dat ze precies weten hoe je iets moet aanbieden of zeggen. Daar dacht ik nog aan toen ik leerlingen moest werven voor een fotoshoot, in verband met die schoolgids. Vooral bij jongens is dat nog best een uitdaging, maar de docenten pakken dat op een heel natuurlijke manier aan.’

Wat kunnen zij misschien van jou afkijken?
‘Toch die PR-kant. Het is belangrijk dat iedereen de meerwaarde ervan inziet. PR is geen reclamepraatje voor school; het is vooral vertellen wat ons speciaal maakt. Maar het moet wel gemeend zijn, anders werkt het sowieso niet. Een positief verhaal hoeft geen verkooppraatje te zijn. Het gaat erom dat je die positieve verhalen herkent en gaat delen.’

‘Het helpt als we laten zien wat er écht gebeurt binnen school’

Wat doe je allemaal om ‘een beetje fris’ te blijven?
‘Ik probeer mijn werkervaring op school in te zetten. Bijvoorbeeld in het gebruik van social media. Het lijkt mij geweldig als leerlingen hun eigen schooldag gaan filmen en de boodschap uitdragen op een platform. Ook om eventuele nieuwe leerlingen te informeren. In coronatijd mocht je de school niet bezoeken, maar deze vorm geeft ook  een mooi beeld.’

Welke hobby of passie komt jou binnen het onderwijs goed van pas?
‘Ik probeer aan mijn conditie te werken. Ik heb altijd gesport, maar in de coronatijd kwam dat wat stil te liggen. Voorheen deed ik volleybal, maar nu bodypump. Dat is een soort krachttraining op muziek. Met niet al te zware gewichten. Maar een avondje netflixen of eten met vrienden vind ik ook lekker. Ja, die energie haal ik vooral uit gewone, alledaagse dingen.’

Wat zou je schrijven in een brief aan de minister van onderwijs?
‘Ik vind dat we iets moeten met het negatieve imago van vmbo en mbo. Zo zonde! Terwijl we juist de timmermannen, bakkers en loodgieters zo hard nodig hebben. Zelfs leerlingen zeggen soms: ik ben te dom, ik doe maar kader. Het kan al helpen als we laten zien wat er écht gebeurt binnen school. Via verhalen en andere wegen.

En misschien moeten we leerlingen meer perspectief bieden. Laten zien hoe mooi en belangrijk hun bijdrage aan de maatschappij is. Dan gaat dat beeld misschien kantelen. Binnen het Morgen College hebben we een eigen bouwlokaal, bakkerij, restaurant, autogarage, kapsalon en TechLab. Echt super mooi. Dat kunnen we nog veel meer uitdragen. Docenten, maar zeker ook leerlingen en hun ouders zijn belangrijke ambassadeurs. Als zij goed over onze school praten, dan gaat daar iets vanuit.’

Wat vond je prettig aan deze coronaperiode?
‘Ik ben in coronatijd aan deze baan begonnen, dus het was moeilijker om collega’s meteen te leren kennen. Maar ik merk wel dat deze periode ook creatief en flexibel maakt. Kijk naar de samenwerking met de bioscoop in Harderwijk. Leerlingen volgden hun les vanuit zo’n lekkere stoel, met een mooi scherm en goed geluid. Dat is toch super gaaf? Leerlingen van het profiel Bouw, Wonen en Interieur hadden zelfs tafeltjes gemaakt zodat ze hun boeken en iPad kwijt konden. Klas 3 en 4 van tl kregen daar les, zodat alle leerlingen minimaal de helft van de tijd naar school konden.’

 Wat is je lijfspreuk?
‘Mijn man zegt altijd: je bent een bijtertje. Als ik ergens aan begin, dan geef ik niet op. Daarom zeg ik: de aanhouder wint. Dat zie je ook aan mijn eigen schoolloopbaan; ik ben met tl begonnen en heb uiteindelijk hbo gedaan. Als ik ‘t wil, dan komt het er wel uit. Ja, dan ga ik er echt voor en meestal lukt het dan ook. En ik probeer te genieten. Nu lukt het even wat minder om te reizen, maar ook dat gaan we zeker weer oppakken. Voor de rest denk ik: ik leef vandaag en probeer niet te ver vooruit te kijken. Eigenlijk ben ik een heel tevreden mens…’ 

System.NullReferenceException: Object reference not set to an instance of an object.
   at ASP._Page_Views_Partials_DocTypeGridEditor_ZINMAG2019_zinmag2019PublicatieLijstGridEditor_cshtml.Execute() in D:\wwwroot\_releases\Landstede.Websites.v8temp\0.0.30\Views\Partials\DocTypeGridEditor\ZINMAG2019\zinmag2019PublicatieLijstGridEditor.cshtml:line 23
   at System.Web.WebPages.WebPageBase.ExecutePageHierarchy()
   at System.Web.Mvc.WebViewPage.ExecutePageHierarchy()
   at System.Web.WebPages.WebPageBase.ExecutePageHierarchy(WebPageContext pageContext, TextWriter writer, WebPageRenderingBase startPage)
   at Umbraco.Web.Mvc.ProfilingView.Render(ViewContext viewContext, TextWriter writer)
   at System.Web.Mvc.Html.PartialExtensions.Partial(HtmlHelper htmlHelper, String partialViewName, Object model, ViewDataDictionary viewData)
   at Our.Umbraco.DocTypeGridEditor.Web.Extensions.HtmlHelperExtensions.RenderDocTypeGridEditorItem(HtmlHelper helper, IPublishedElement content, String editorAlias, String viewPath, String previewViewPath, Boolean isPreview)
   at ASP._Page_app_plugins_doctypegrideditor_render_DocTypeGridEditor_cshtml.Execute() in D:\wwwroot\_releases\Landstede.Websites.v8temp\0.0.30\app_plugins\doctypegrideditor\render\DocTypeGridEditor.cshtml:line 28
   at System.Web.WebPages.WebPageBase.ExecutePageHierarchy()
   at System.Web.Mvc.WebViewPage.ExecutePageHierarchy()
   at System.Web.WebPages.WebPageBase.ExecutePageHierarchy(WebPageContext pageContext, TextWriter writer, WebPageRenderingBase startPage)
   at Umbraco.Web.Mvc.ProfilingView.Render(ViewContext viewContext, TextWriter writer)
   at System.Web.Mvc.Html.PartialExtensions.Partial(HtmlHelper htmlHelper, String partialViewName, Object model, ViewDataDictionary viewData)
   at ASP._Page_Views_Partials_grid_editors_Base_cshtml.Execute() in D:\wwwroot\_releases\Landstede.Websites.v8temp\0.0.30\Views\Partials\grid\editors\Base.cshtml:line 20