Onderwijsmagazine

‘Ik kijk per dag hoe we verder gaan’

 

 

 

 

‘Ik kijk per dag hoe we verder gaan’

Jaap Scheper, Ichthus College Kampen, examensecretariaat, docent rekenen en ondersteuning teamleiding

 

 

‘Met een drietal collega’s zijn we op dinsdag 17 maart aan de slag gegaan om Teams in te richten voor de collega’s en de ongeveer 400 leerlingen. Als je de structuur duidelijk hebt, kun je er meteen mee aan de slag en dat gaat nu prima.

We hebben ervoor gezorgd dat elke leerling kan beschikken over een laptop. En verder zijn we gebruik gaan maken van bepaalde online programma’s zoals Bettermarks voor wiskunde. De leerlingen zijn van half negen tot half een aan het werk. Een hele dag houden ze toch niet vol. We bieden structuur, dat hebben vmbo-leerlingen echt nodig.

Onderbouw lastiger

De zorgstructuur voor de zorgleerlingen werkt nu ook nog steeds, maar dan op afstand. Praktijkdocenten zetten opdrachten klaar in Teams, die bij de vakgebieden van de verschillende profielen passen. Voor de onderbouw is het wat lastiger, zij maken normaliter met Talent InZicht, TIZ, kennis met de verschillende profielen, daar konden we moeilijk een oplossing voor vinden.

We hebben nog één toetsweek staan voor de examenleerlingen. Sommige avo-vakken en keuzedelen moeten nog worden afgerond. Gelukkig is dat te overzien, dat doen we straks in mei.

Nogal wat overleg

Je bent druk en maakt plannen en dan hoor je ’s avonds op televisie dat alles weer gaat veranderen en moet je je plannen bijstellen of helemaal van de baan schuiven. Het vergt allemaal ook nogal wat overleg omdat we enerzijds in het VIA-gebouw zitten met een andere school, het Almere College. Verder maak je deel uit van het grotere geheel van Ichthus College, die maakt weer deel uit van Landstede Groep.

Het is belangrijk om de externe communicatie te stroomlijnen en op het zelfde moment de deur uit te doen. De hele dag bestaat tegenwoordig eigenlijk uit appen, mailen en videobellen. Maar het lukt allemaal.

Ik kijk per dag hoe we verder gaan. Het kost zeker extra energie, maar we krijgen positieve reacties op de manier waarop we het aanpakken van ouders en leerlingen en dat geeft ook weer energie. Verder mis ik de gewone gang van zaken, het contact met collega’s en leerlingen, ik vind het heerlijk om ze om me heen te hebben. We hebben toch wel een sociaal beroep: contact is wezenlijk in het onderwijs.’