Onderwijsmagazine

‘Je leert door zo’n periode wel wat echt belangrijk is’

 

 

 

 

‘Je leert door zo’n periode wel wat echt belangrijk is’

Willem-Maarten Heins – coördinator vmbo en docent Engels, Centre for Sports & Education

 

 

‘Als school hebben we snel geschakeld en via Microsoft Teams ons onderwijsprogramma goed kunnen opzetten. We kunnen de leerlingen nog steeds voorzien van goed onderwijs en online is een groot saamhorigheidsgevoel ontstaan binnen het team. Het heeft voordelen.

Aanslingeren

De bereikbaarheid van docenten en leerlingen wordt met het online platform vergroot en als leerling kun je zonder afleiding op je eigen tempo werken. Maar het blijft ook behelpen. Het nadeel is dat je het persoonlijke contact mist en dat is juist datgene wat onderwijs sterk maakt. Dat je elkaar ziet en spreekt en kunt inspringen op wat er gebeurt.

Ik geef les binnen het vmbo en ik heb een 1 havo/vwo groep, die leerlingen willen over het algemeen altijd wel leren. Leerlingen binnen het vmbo moet je soms wat meer aanslingeren, dat vind ik een leuke uitdaging.

Spelregels veranderd

Wat het examen betreft hebben we moeten schakelen. Leerlingen maken thuis toetsen onder toezicht van surveillerende docenten. De spelregels zijn voor iedereen veranderd met het wegvallen van de Centrale Examens. Gelukkig kan ons team goed inspringen op veranderingen, we zetten gewoon de schouders eronder en gaan ervoor.

Sport ligt stil

Docenten bedenken creatieve opdrachten zoals kaartjes sturen naar verzorgingshuizen, fotograferen in het bos of het ecosysteem van een sloot onderzoeken. We proberen de leerlingen zoveel mogelijk structuur te bieden thuis door een rooster aan te houden. De lessen gaan gewoon door, maar de sport ligt stil. Die missen de leerlingen dan ook enorm. Het is roeien met de riemen die je hebt en steeds afwachten wat er komen gaat.

Je leert door zo’n periode wel wat echt belangrijk is. En je leert genieten van kleine dingen, zoals lunchen in het zonnetje in de tuin.’