Onderwijsmagazine

‘Praktijkdocenten zijn heel inventief’

 

 

 

 

‘Praktijkdocenten zijn heel inventief’

Inge Schulkes, teamleider TalentStad Praktijkonderwijs

 

 


‘Als pilotschool hadden we Teams al ingericht, dat was handig. Op maandag 17 maart hebben we overlegd en een plan van aanpak gemaakt. We hebben meteen een nieuwsbrief met de stand van zaken, maatregelen en tips naar de ouders gemaild. Dat doe ik nu wekelijks. Onze ict’er heeft ervoor gezorgd dat alle leerlingen thuis over een laptop kunnen beschikken en dat ze weten hoe het werkt. We hebben ze gelukkig allemaal in beeld nu.

Praktisch aan de slag

Collega’s maakten pakketjes met lesmateriaal, die de leerlingen volgens een schema konden ophalen. We hebben extra online licenties zoals Digitale Kassatraining en DISK aangeschaft. Zo kunnen leerlingen thuis op een praktische manier aan de slag.

De praktijkdocenten zijn heel inventief in het maken van leuke praktijkopdrachten: kook een maaltijd, maak een plattegrond van onze school, maak een foto van jezelf terwijl je sport en dergelijke. We leren leerlingen strijken en ramen lappen, ze sturen filmpjes daarvan door. We hebben van de nood een deugd weten te maken.

Challenges

Er is een glossy in de maak met recepten van leerlingen, we creëren een sportmuur met foto’s en de mooiste plattegronden worden ingelijst. Leerlingen bedenken zelf challenges waar we als docenten aan meedoen, zoals zolang mogelijk op twee stoelleuningen hangen met de benen omhoog. Er wordt heel wat heen en weer geappt. En we hebben een filmpje opgenomen bij het anderhalvemeterlied.

Ik ben heel trots op de docenten en op de leerlingen. Het gaat goed, maar we missen elkaar. Gelukkig gaat de school vanaf 2 juni weer gefaseerd open, want het is moeilijk voor de leerlingen hun ouders. We kunnen het hier prima inrichten: onze conciërge heeft in de lokalen tafels op anderhalve meter van elkaar gezet en er zijn nooddeuren waardoor de leerlingen naar binnen en buiten kunnen gaan.

Moraal hoog

Het kost energie, het is voor het team heel intensief, het is moeilijk om privé en werk te scheiden. Onze leerlingen zijn zo enthousiast, die sturen ’s avonds en in het weekend hun filmpjes en opdrachten door. Dan is het heel moeilijk om niet even meteen terug te appen dat ze het goed gedaan hebben. Ik krijg dat niet over mijn hart. Weet je, dat is gewoon onze doelgroep en het is ook juist wat ons beroep zo leuk maakt. En met die grappige challenges op de app hou je de moraal ook hoog.’