Onderwijsmagazine

Geen twijfel: geslaagde CSE’ers gaan alle drie voor een tussenjaar

Na twee weken stressen in mei, kregen Lotte Bruinsma, Sequoia Steensma en Lucas Tol uit havoklas 5a van het Centre for Sports & Education (CSE) in Zwolle op 10 juni te horen dat ze geslaagd zijn. Net als al hun klasgenoten die in het eerste tijdvak examen deden. Stressen was het ook voor de docenten: ‘Ik heb wel 300 examens nagekeken’, zegt docent Ruben Soppe.

Top jongens, mooi!’ Teamleider René de Jonge feliciteert de – sinds een kwartiertje – oud-CSE’ers. De drie geslaagden hebben zojuist hun examencijferlijst getekend. Daarmee zit hun tijd bij het CSE er definitief op. Alleen op 6 juli komen ze nog naar school voor de diploma-uitreiking. Niet zo feestelijk als andere jaren: iedereen mag twee mensen meenemen en zit op een vaste plek. De hapjes en drankjes na afloop ontbreken.

Veel formules

Op zich hadden ze natuurlijk wel verwacht dat ze zouden slagen, toch? ‘Nou, niet helemaal’, begint Sequoia. ‘Voor wiskunde had ik een 6,6. Bijzonder, want ik heb daar best veel moeite mee. Maar de toets was makkelijk: veel formules en daar ben ik goed in. Al had ik ook wel echt goed geleerd hoor.’ Ook Lucas vond wiskunde meevallen, net als Engels.

Geschiedenis viel tegen: ‘Dat was moeilijk, verzucht Lotte. Lucas en Sequoia beamen dat: ‘De vraagstelling, alles was erg onduidelijk.’ En Lotte had bij economie een black-out: ‘Ik had een 5,2, maar verwachtte een 3.’

Tot de zomervakantie volgt ZinMag een examenklas van het CSE (havo) en het Agnieten College in Nieuwleusen (vmbo-tl). Het Centre for Sports & Education (CSE) biedt vmbo-tl, havo, vwo en basisschool (groep 7 en 8) en bereidt leerlingen voor op een toekomst als topsporter. In totaal zijn er 550 leerlingen, onder wie 57 havo 5-leerlingen (klas a en b).

Lucas Tol (19) komt van Urk, reist dagelijks op en neer en voetbalt bij PEC Zwolle Onder 21 als middenvelder en aanvaller. Een vakantiebaantje hoeft hij niet te zoeken: ‘Ik sta bij PEC onder contract en daar kan ik van leven.’

Heel spannend

Over haar examencijfers klaagt Lotte dan ook niet. ‘Ik heb verder vooral zessen, maar dat is goed genoeg’, zegt ze. Ook Sequoia is blij met haar zessen. Lucas slaagde met zevens. ‘O ja, natuurlijk’, zeggen Lotte en Sequoia meteen. ‘Ja, ik ben wel tevreden’, lacht hij.

Van spanning hebben ze niet zoveel last gehad. ‘Alleen het eerste examen was echt heel spannend, maar daarna wen je eraan’, aldus Lotte. ‘Het is een soort toetsweek, alleen wat officiëler’, vult Sequoia aan. ‘Je zit heel ver uit elkaar, de regels worden opgelezen en daarna moet je nog tien minuten stilzitten voordat je mag beginnen. Zo bouwt de spanning zich wel op.’

Strijden

Voor de docenten was de examenperiode ook stressen. Ruben Soppe: ‘Ik heb 130 examens, of eigenlijk 300 – inclusief het tweedecorrectiewerk – nagekeken. In weekenden was ik er van 7.00 tot 22.00 uur mee bezig. Je kijkt het wel drie keer na, je wilt geen fouten. Daarna volgt nog het kringgesprek met vakdocenten en de gesprekken met de tweede correctoren. Die zijn het niet altijd met mij eens, maar daar praten we dan over. Niet om iets wat fout is goedgekeurd te krijgen, maar je moet wel strijden voor je leerlingen.’

Lotte Bruinsma (17) komt uit Zwolle, speelt bij Djopzz Regio Zwolle Volleybal in de Eredivisie. Deze zomer gaat ze trainen bij Oranje Jeugd, maar daarbij ook werken: ‘Ik moet overdag wel wat te doen hebben. De supermarkt wordt het niet, misschien iets met sport. Ik weet het nog niet precies.

Coöperatief en competitief

Alle 49 havoleerlingen die in het eerste tijdvak examen deden, zijn geslaagd. ‘Dat is wel bijzonder’, zegt René. Het lijkt zo vanzelfsprekend dat iedereen geslaagd is, maar dat is het niet. Alleen op het CSE zijn we er een beetje aan gewend. Maar het is eigenlijk supergoed. Gisteravond had ik de inspecteur op bezoek en die omschreef onze leerlingen als coöperatief en competitief. Een compliment dat wij als docententeam ze ook moeten maken, want ze zijn er allemaal voor gegaan.’

‘En die duim leggen op een vak, wat ze dit jaar mochten doen, dat zit totaal niet in de aard van de leerlingen’, zegt Ruben. ‘Kijk naar Sequoia, die vindt wiskunde lastig. Maar ze is er altijd voor blijven gaan. En kijk nou wat je haalt.’

Behulpzame docenten

Ook Marjan Broers, de moeder van Sequoia, is enorm trots op haar dochter: ‘Ze heeft zo hard gewerkt… Door de week heeft ze een heel vol programma. Naast bijvoorbeeld het trainen – wekelijks 18 uur – en het in het weekend heen en weer reizen tussen Zwolle en Heerhugowaard, moest Sequoia in havo 4 leren omgaan met de ‘zelfwerkuren’. Ze maakte pas op haar zestiende de overstap naar het CSE en als je dan in een keer zelf moet plannen wat je wanneer leert, is dat niet makkelijk.’

Opvallend vond Marjan de grote hoeveelheid examenstof. Als docent Engels kon ze haar dochter in ieder geval bij dat vak helpen. ‘En de docenten waren ook heel behulpzaam: bij de meeste vakken kreeg ze ondersteuning. En dankzij de Teams-lessen was het ook veel makkelijker om even contact op te nemen met de docent.’

Sequoia Steensma (19) komt uit Heerhugowaard, woont doordeweeks op kamers in Zwolle. Ze doet aan acrogym bij Sportacrobatiek Zwolle. ‘Ik heb al een baantje, of eigenlijk twee: de jongsten van de club trainen en daarnaast werken in een bio-supermarkt. Het is een kleine winkel, dus ik kan daar van alles doen.’

Tussenjaar

Nu hun tijd bij het CSE erop zit, is het tijd voor de volgende stap. Daarover hoeven de drie geslaagden niet lang na te denken: dat wordt een tussenjaar. ‘Een opleiding kiezen was door corona lastig’, legt Lotte uit. ‘Je kon ook niet kijken bij het  hbo.’ Na haar tussenjaar lijkt het haar leuk om naar Groningen te gaan en ‘iets met eventmanagement te doen, zoals sportevenementen organiseren’.

Voor Lucas wordt het na zijn tussenjaar mogelijk een economische hbo-opleiding: ‘Dat vind ik leuk. En ik ben er wel goed in.’ Maar hij heeft nog een jaarcontract bij PEC Zwolle en wil eerst afwachten hoe dat loopt. Lottes contract bij eredivisieclub Djopzz Regio Zwolle Volleybal is ook verlengd.

Sequoia’s focus ligt komend jaar ook op sport: ‘Het is de bedoeling dat ik bij Sportacrobatiek Zwolle blijf, maar of dat kan hangt af van hoe het gaat met het – nieuwe – team.’ Daarna wil ze in Amsterdam psychologie studeren. ‘Menselijk gedrag, hoe mensen denken, dat vind ik heel interessant.’

Sociaal-emotionele vaardigheden

Moeder Marjan, ook docent gedrag en communicatie, snapt dat wel: ‘Het past bij haar. Onlangs zei ze nog: “We krijgen geen les in hoe we moeten leven. Met economie wil ik leren wat ik met mijn geld moet doen. En waarom betaal je bij de tandarts € 27,50 voor vijf minuten controle?”

Maar ook omgaan met social media en groepsdruk, waarom doe je dingen om sociaal geaccepteerd te worden: ook dat wil ze begrijpen. Op het CSE vond ze geestverwanten, maar tegelijk blijft veel onbesproken. Een klimaat waarin aandacht is voor sociaal-emotionele vaardigheden, waarin ook docenten zich kwetsbaar kunnen opstellen, is belangrijk. Krijgen tieners daarvoor de tools, dan krijg je volwassenen die mentaal, moreel en fysiek weerbaar zijn.’

Terrasje pakken

En, gaan ze school missen? Sequoia: ‘Ja, je hebt hier toch wel een beetje je plekje van gemaakt en dan is het ineens voorbij’. Lotte gaat vooral haar vrienden missen: ‘Al blijven Sequoia en ik wel contact houden.’ Lucas is wat pragmatischer: ‘Ik vond het niet erg om hier naartoe te gaan, maar nu kan ik me focussen op voetbal en daarna op een opleiding.’

Maar nu eerst een terrasje pakken. Even, want Lotte heeft nog een training en Sequoia moet er een geven. Lucas heeft vrij, hij gaat naar zijn vriendin. ‘Ik vind het ook wel fijn om weer naar huis te gaan’, zegt Sequoia. ‘Daar ben ik heel erg aan toe. Ik had dit jaar geen team en het examenjaar was best zwaar. Daarom nu even geen school, maar lekker ontspannen!’