Onderwijsmagazine

CSE’ers vol vertrouwen en met gezonde spanning het examen in

De laatste loodjes wegen het zwaarst. Al valt dat eigenlijk wel mee voor Lotte Bruinsma, Sequoia Steensma en Lucas Tol. Alle drie zitten ze in havoklas 5a op het Centre for Sports & Education (CSE) in Zwolle. Zowel de laatste toetsweek als de examentraining zijn achter de rug en ze staan er goed voor.

 

 

 

 

 

 

 

 

Lotte Bruinsma (16) Komt uit Zwolle, speelt bij Djopzz Regio Zwolle Volleybal in de Eredivisie. Ze begon met volleyballen na het behalen van haar zwemdiploma, op haar zevende: ‘Ik was vanaf het begin heel fanatiek. Ik wil altijd winnen, het hoogste halen.’

Sequoia Steensma (18)Komt uit Heerhugowaard, woont doordeweeks op kamers in Zwolle. Ze doet aan acrogym bij Sportacrobatiek Zwolle. ‘Als baby was ik mezelf al aan het dubbelvouwen. Omdat acrogym nog niet zo bekend was, begon ik als kind met voltige, acrobatiek op een bewegend paard. Toen het team uit elkaar viel, koos ik voor acrogym.’

Lucas Tol (19)
Komt uit Urk, reist dagelijks op en neer en voetbalt bij PEC Zwolle Onder 21 als middenvelder en aanvaller. ‘Ik was vijf toen ik begon. Op mijn tiende werd ik gescout en ging ik naar Heerenveen. Omdat ik daar weinig speelde, was het plezier snel weg. Daarom ging ik terug naar Urk. In 2019 volgde PEC.

Het is half twaalf, docent Ruben Soppe heeft niet veel tijd. De examentraining economie voor de examenkandidaten vmbo-tl in de hal zit er net op en om half één staat in de kantine een examentraining op het programma voor havo 5. Tussendoor brengt hij snel nog even wat proefexamens naar vwo 6.

‘Het is hectisch. Ook voor de docenten komen de examens nu heel dichtbij’, zegt hij. Teamleider René de Jonge ziet dat ook. ‘Wat mij opvalt is het fanatisme van de examendocenten. Ruben is daar een mooi voorbeeld van. Het vuur schiet bij wijze van spreken uit zijn ogen: hij wil die punten goed op de "i" zetten.’

Ruben Soppe

Examentraining

De week voor de meivakantie stond er voor elk vak al twee keer negentig minuten examentraining op het rooster, direct na de vakantie kregen de examenkandidaten per vak nog een keer training. Verplicht. René: ‘Zo houden we de controle. Tegelijk is het goed voor de vibe in de klas, het gevoel dat ze het samen doen.’

Lucas vond de training ‘top’: Als de examens pas over drie weken zijn, ga ik niet van tevoren leren. Zo’n training pusht je om dat wel te doen.’ Voor Lotte is het een ideale gelegenheid om de ‘laatste dingetjes’ nog even door te nemen. ‘En je komt in een flow’, zegt Sequoia. ‘Ja, als je eerder begint met leren, hoef je er niet opnieuw in te komen’, beaamt Lotte.

Tips van docenten

Toch was het nog best pittig, vindt Sequoia. ‘En anderhalf uur alleen maar oude toetsen doen en bespreken is wat saai’, vult Lotte aan. Daarom pakt Ruben het anders aan: ‘Ik laat ze zich steeds een kwartier in een onderwerp verdiepen en bespreek het daarna. Ik weet waar mijn leerlingen goed en minder goed in zijn en zo kan ik daarop sturen.’

 Docenten geven ook tips: ‘Over hoe je je tijd verdeelt en dat je eerst de vraag goed moet lezen voordat je naar de tekst kijkt’, zegt Sequoia. ‘Of dat het handig is om voor- of achterin te gaan zitten’, vult Lotte aan.

Tevreden over resultaten

Hoe Lotte, Sequoia en Lucas er nu voor staan? Goed, ze zijn tevreden over hun resultaten van de laatste toetsweek. Lotte bleef ‘stabiel’, bij Sequoia viel wiskunde tegen. ‘Ik sta nu een onvoldoende en had juist gehoopt wat omhoog te gaan. Maar één onvoldoende is niet erg.’ Bij Lucas gingen sommige vakken beter dan verwacht. Ruben is blij dat er tijdens de toetsweek in geen enkele examenklas een coronabesmetting was: ‘Daardoor konden alle leerlingen er zijn en hadden ze snel een volledig cijferbeeld.’

De extra opties die ze vanwege corona krijgen – zoals een extra herkansing of een ‘duim leggen’ op een vak – zijn dan ook niet nodig. Ook doen ze alle vakken in één tijdvak: ‘Krijg je toch te maken met corona, dan kun je altijd nog uitwijken naar het tweede tijdvak’, stelt Sequoia. ‘En met de meivakantie en een extra week tussen de examens, hebben we ook tijd genoeg’, verwacht Lotte. Doorslaggevend voor allebei was echter de zomervakantie: ‘Hoe eerder we klaar zijn, hoe langer we vrij hebben!’

 

Enorme werkdruk

Op 10 juni weten ze of ze geslaagd zijn. Herkansen kan dan in het tweede of het derde tijdvak, dat in de allerlaatste week voor de zomervakantie van regio Noord valt. René: ‘Dus we hebben alle collega’s gevraagd of zij de eerste zomervakantieweek beschikbaar zijn om na te kijken. Iedereen heeft toegezegd, gaaf is dat.’

‘Met veel energie en creativiteit zetten we de schouders eronder’, vervolgt René. ‘Waar ik me wel zorgen om maak is de enorme werkdruk die de collega’s ervaren. De onzekerheid en onvoorspelbaarheid van corona gekoppeld aan het wel en niet op school hebben van je leerlingen: dat doet heel veel met een team. Neem iets simpels als de periode tussen het eerste en tweede tijdvak. Die is door dat derde tijdvak eigenlijk te kort. Consequentie is een enorm strak tijdpad.’

René de Jonge

 

Maar drie dagen

Ruben legt uit: ‘Met de scheikundedocent heb ik op de laatste dag het havo- en vwo-examen. Daarna moet ik in drie dagen alle toetsen nakijken, eventuele aanvullingen op het correctievoorschrift verwerken die uit het kringgesprek van bedrijfseconomiedocenten naar voren komen en zorgen dat alles die derde dag bij de tweede corrector ligt. En die kan in Amstelveen zitten, maar ook in Franeker. Dat is praktisch onmogelijk. Maar het gaat lukken, het moet gewoon.’

Geen examenstunt

Ook anders dit jaar was de examenstunt. Of eigenlijk, het niet doorgaan daarvan. ‘Heel jammer’, vindt Lotte, ‘dat soort dingen hoort toch bij je middelbareschooltijd.’ Ook Sequoia had graag wat ludieke acties bedacht met de klas. Lucas mist ze ook, al heeft hij al een keer examen gedaan. René hoopt dat er bij de diploma-uitreiking iets meer mag.

Die diploma-uitreiking – voor wie na het eerste en tweede tijdvak slaagt – is op 6 juli. Misschien ook de dag ervoor, maar dat hangt volgens René af van het aantal mensen dat in school mag zijn. ‘We zijn samen begonnen, dus het liefst sluiten we het ook gezamenlijk af.’

Mindfulnessapp

Of ‘zijn’ examenleerlingen al gespannen zijn? ‘Tuurlijk’, zegt Ruben. ‘Nu komt het moment waar je je hele schoolloopbaan mee bezig bent geweest. Misschien is de spanning wel wat minder dan andere jaren omdat ze dat extra vijfje mogen halen en het examen kunnen spreiden.’

Lucas verwacht in ieder geval wel wat gezonde spanning. Dat geldt ook voor Lotte: ‘Ik moet nog wel aan de bak, maar heb het idee dat het wel goed komt.’ Sequoia heeft veel aan mindfulness: ‘Ik heb een app waarbij ik me op mijn ademhaling moet focussen. Als ik moeite heb met concentreren, dan doe ik dat even vier minuten. Het klinkt misschien een beetje suf, maar het helpt echt supergoed.’