Onderwijsmagazine

Co-trainerstraject BrainBoost: jezelf ontwikkelen en uit je comfortzone stappen

 

‘Elke donderdagmiddag komen de BrainBoost-docenten, de co-trainers en de studenten bij elkaar op verschillende Landstede-locaties’, zegt BrainBoost-docent Tom Schurink. ‘De docenten die aansluiten doorlopen een vergelijkbaar programma als de studenten met als verschil dat ze ook een deel van de begeleiding/coaching van de studenten voor hun rekening nemen.’

Individuele leervraag

Tom vervolgt: ‘Als co-trainer kies je vooraf hoe je het programma ingaat: doorloop je hetzelfde programma als de student, volg je een bepaald onderdeel van het programma, wil je meteen al als co-trainer meedraaien of misschien heb je een ander idee. Door docenten zelf te laten kiezen, komen we tegemoet aan hun individuele leervraag. De één wil eerst kennis opbouwen, de ander leert juist door te doen. Wie zelf kan kiezen, is zich bewuster van zijn leerproces.’

Ook maakt het programma gebruik van Learning on the job: ‘Dat wat de co-trainers samen leren, passen ze gelijk toe tijdens de bijeenkomsten én in hun lessen.’

De bijeenkomsten zelf beginnen altijd met een voorbespreking van co-trainers en BrainBoost-docenten, daarna volgt het programma met de studenten. Tot slot is er ruimte voor reflectie en evaluatie op de persoonlijke leerdoelen. Die persoonlijke leerdoelen zijn een belangrijk onderdeel binnen het programma: ‘Door daar gericht aan te werken maakt elke co-trainer zijn eigen proces en ontwikkeling door’, vertelt Tom.

Meer focus

Albert Achilles, die ervoor had gekozen om met de studenten mee te draaien, had als persoonlijk leerdoel: ‘Ontdekken of ik door wil als docent’. Hoewel hij zijn onderwijsdiploma op zijn twintigste haalde, werd hij pas twee jaar geleden docent. Eerst op een vmbo-school, daarna bij Mbo Menso Alting Zwolle. ‘Wat ik dankzij het traject heb geleerd, is dat het docentschap momenteel toch niet de juiste keuze voor mij is. Al zou ik wel in een andere functie in het onderwijs willen blijven werken’, zegt hij.

Dankzij het BrainBoost-programma leerde Albert veel over de principes van didactisch coachen en weet hij welke vragen hij studenten moet stellen. ’Dat wat ik eerst min of meer op gevoel deed, gaat nu bewuster. En ik heb geleerd dat ik sommige dingen maar gewoon moet laten gaan en ook mag vertrouwen op collega’s.’

Net als Albert wilde ook Cornel van den Berg de principes van didactisch coachen onder de knie krijgen. ‘Ook omdat ik de Master Educational Needs, die opleidt tot gedragsspecialist, doe. Het co-trainerspogramma past daar uitstekend bij.’ Van een coach die graag wil helpen door aanwijzingen en advies te geven, is hij veranderd in een coach die veel meer gefocust is op hoe hij de student – door het stellen van de juiste vraag – zelf aan het denken kan zetten. Al blijft dat soms lastig: ‘Je bent gewend iets op een bepaalde manier te doen. Dat veranderen kost tijd.’

Tekst gaat onder de fotoslider verder.

Zonder voorbereiding

Bart Vos had twee persoonlijke leerdoelen: op de juiste manier feedback formuleren en in plaats van vragen stellen verwachtingen uitspreken. ‘Door het programma ben ik betere vragen gaan stellen en kan ik uitgebreidere feedback geven. En ik ben meer aanwijzingen gaan geven.’ Bart deed mee aan het programma omdat hij in 2017 BrainBoost had gevolgd als student, maar dat niet afmaakte: ‘Ik zag dit als een mooie kans om vanaf de andere kant mijn traject te vervolgen.’

Sharon Dijk, die vanaf november 2021 al deel uitmaakte van het BrainBoost-docententeam en daardoor ook co-trainers mocht coachen, besloot in februari – bij de start van het keuzedeel – er toch voor te kiezen om studenten te begeleiden. ‘Omdat ik nog tegen dezelfde dingen als de co-trainers aanliep en hen daardoor niet altijd goed kon helpen, leek het mij mooi om het co-trainersprogramma te volgen. Tegelijk kan ik de Brainboost-docenten feedback geven over het traject.’
Sharon had twee persoonlijke leerdoelen waar ze al langere tijd mee bezig is. Een daarvan was dat ze zich comfortabeler wilde voelen als ze zonder voorbereiding voor een groep moest staan. ‘De BrainBoost-docenten daagden mij uit door mij pas tien minuten voor de start van een workshopronde over het examen te vragen de workshop te geven. Onvoorbereid, maar met de kennis die ik al had, ging ik de uitdaging aan. Gelukkig konden de docenten mij zo nodig helpen.’

Verdieping en verrijking

Of de co-trainers het andere docenten aanraden om het programma te volgen en mogelijk als co-trainer aan de slag te gaan? ‘Jazeker! Ik heb er veel aan bij het begeleiden van mijn studenten als coach. En het is enorm waardevol om te mogen leren van en sparren met collega’s van andere opleidingen’, zegt Sharon enthousiast. Bart heeft ook ‘ontzettend veel geleerd en ervaren’: ‘Ik ben blij dat ik na vijf jaar radiostilte mijn leertraject weer heb kunnen oppakken.’

‘Eigenlijk moeten alle docenten dit programma volgen’, zegt Albert stellig. ‘Je leert alles over de principes die iedereen die voor de klas staat, gebruikt. Het is een stuk verdieping. Je wordt uit je comfortzone gehaald, collega’s houden je een spiegel voor. Maar daarnaast is het gewoon ook ontzettend leuk: je werkt met studenten die bewust voor BrainBoost kiezen en daardoor gemotiveerd zijn om het beste uit zichzelf te halen. Je trekt echt samen op en leert van elkaar.’

Voor Cornel is het een verrijking van zijn ‘handelingsrepertoire’. Wil je nieuwe ervaringen opdoen, jezelf ontwikkelen of misschien leren kennen, dan adviseert hij om vooral in te stappen. Maar denk er ook niet te licht over, meent hij: ‘Qua tijd en energie is het wel een investering en naast de bijeenkomsten ben je bezig met voorbereiden en reflecteren op je leerdoelen. Daarnaast moet je de drive hebben om iets nieuws te willen leren. Daar waar jij in wil groeien, durven oppakken. Loop je een keer vast? Dan is er altijd begrip, je krijgt goede begeleiding.’

Ook co-trainer worden?

Wil jij je grip op je eigen leren en je palet van coachende vaardigheden verder ontwikkelen in een uitdagend programma met studenten? Word dan co-trainer! Dit schooljaar bieden Landstede MBO en Mbo Menso Alting Zwolle het keuzedeel Persoonlijk Profileren Brainboost twee keer aan op verschillende locaties (start in periode 1 en 3). Meer weten? Mail BrainBoost-docent Tom Schurink, brainboost@landstede.nl.

Over BrainBoost

BrainBoost (sinds 2016) is een programma van een half jaar voor studenten en docenten van Landstede MBO en Mbo Menso Alting Zwolle met als uitgangspunt: excellentie is niet zo ons ding, ontwikkelen wel. Concreet betekent dit dat BrainBoost uitdaagt het beste uit jezelf te halen. De studenten werken – onder begeleiding van co-trainers – in multidisciplinaire teams en altijd vanuit doe-opdrachten, oftewel: ze werken met hoofd, hart en handen (denken, leren en doen). De docenten maken zich daarnaast een aantal principes van didactisch coachen eigen.

Keuzedeel

De co-trainers begeleiden de studenten die het keuzedeel Persoonlijk Profileren Brainboost – dat Landstede Groep sinds schooljaar 2021-2022 aanbiedt – willen volgen. Het keuzedeel bestaat uit twee fasen:

Theorie: De studenten leren via onder andere workshops denkvaardigheden en principes waarmee ze grip krijgen op leren en het werken met complexe opdrachten. Ze maken onder andere kennis met de Growth Mindset (van Carol Dweck) en de Learning Pit (van James Nottingham). Ze leren samenwerken, denken in meer mogelijkheden/oplossingen, hardop denken, kritisch denken, methodisch werken en feedback ontvangen en toepassen. De studenten sluiten deze fase van een paar weken af met presentaties.
Praktijk: De studenten werken op basis van het geleerde aan een complexe opdracht van een echte opdrachtgever. Ook werken ze aan een persoonlijk leerdoel en gebruiken ze het programma en de complexe opdracht om hun leerdoel te oefenen. De studenten sluiten het keuzedeel af met een examen: een presentatie aan de opdrachtgever en een creatieve presentatie over hun persoonlijke ontwikkelproces.

Verduurzaming

​​​​​‘We zijn gestart met het co-trainersprogramma omdat we de binnen BrainBoost opgedane ervaring en kennis willen verduurzamen binnen Landstede Groep’, zegt Tom. Hij licht toe: ‘Door de kennis en ervaring bijvoorbeeld samen te brengen met onze Landstede-visie op Talentvol Ontwikkelen en het Practoraat Docentprofessionalisering kunnen we Landstedebreed een prachtig professionaliseringstraject voor studenten én docenten neerzetten. Met wie weet in de toekomst het vmbo er ook nog bij.’