Onderwijsmagazine

Column: praktijkleren in tijden van corona

 

 

 

 

Column: praktijkleren in tijden van corona

Corona zagen we niet aankomen, het virus overkwam ons, doet dat nog steeds en heeft een ongekende impact op het onderwijs. Met de rug tegen de muur hebben we als team keihard gewerkt om digitaal onderwijs aan te bieden en studenten en ouders te informeren.

Mouwen werden opgestroopt, verloven ingetrokken. Zonder weerklank, met de pragmatische instelling die horecamensen typeert. Fijn om tijdens zo’n crisis te werken met creatieve probleemoplossers. Na drie dagen hadden we alles klaar; een huzarenstukje, prachtig teamwerk! We waren gefocust en hielden ons aan neergezette structuren en afspraken. Werken via MS-Teams was een dingetje, maar door heldere instructievideo's (zie filmpje in kader, red.) en coachbegeleiding is het ons gelukt.

Leren in de praktijk was een zorg, want de lessen in de keuken of in het restaurant konden niet doorgaan. Door contacten met andere horecaopleidingen en door brainstorms met praktijkdocenten kwamen we tot een oplossing; de praktijkdoos. Al onze 120 studenten kregen een doos met ingrediënten en instructie om de praktijkles thuis te maken. (Zie link in kader, red.) Als bewijs maakten zij hier een video van. En wat een juweeltjes ontvingen we!

Studenten op stage hadden het moeilijk, in de catering ging het werk door, maar sommigen werden naar huis gestuurd. Geen gasten, geen werk. Met als gevolg teleurgestelde studenten die een tekort aan bpv-uren vreesden. We hebben hen opgeveegd en weer meegenomen in het proces. Het is toch onze plicht om onderwijs aan te bieden!

In periode vier hebben we studenten - binnen hetzelfde niveau - uit keuken en bediening samen laten werken aan de opdracht Bedenk een eigen restaurant. Een gouden greep. Voortvarend gingen de groepen aan de slag en studenten vonden het fantastisch om op deze manier te werken (ook hun ouders waren onder indruk, dat voelt lekker). Binnen ieder niveau was er een diner te winnen, aangeboden door onze stagebedrijven. Onze bpv-docenten hebben een indrukwekkende prestatie geleverd door deze prijzen binnen no-time te regelen.

Dan de praktijkexamens; we hebben ze allemaal kunnen doen. Met medewerking van de examencommissie hebben we voor de vakantie 95% van de examens afgehandeld. Belangrijk, want de vervolgopleidingen startten in september.
Om in contact te blijven met de student - ze raken gemakkelijk uit beeld - hebben we coaching weer op school gedaan. Studenten zelf smachtten om weer naar school te mogen. Dat hadden we lang niet gehoord.

We voorzagen dat corona ook na de zomervakantie impact zou hebben en maakten een nieuwe roosteropzet, met kleine groepen en praktijklessen ’s avonds. Maar wat doe je voor die nieuwe studenten die zo graag willen beginnen met hun opleiding? Samen met de opleiding Mediaredactie maakten we een heuse tv-show met informatie voor studenten en ouders. Dat werkte super en smaakt naar meer.

In de eerste periode van dit schooljaar willen we dat de eerstejaars zich thuis voelen, in periode twee gaan de tweedejaars twee dagen op lintstage; ze volgen praktijklessen en kunnen ontbrekende bpv-uren maken. Bovendien hopen we snel meer studenten in de praktijklokalen te mogen ontvangen en ons leerrestaurant te heropenen.

Als ik terugkijk, heeft corona ons veel geleerd. De ontwikkeling van digitaal onderwijs is versneld; een blijvende verandering die kan leiden tot mooie persoonlijke ontwikkelingen en inzichten die je op school niet altijd tegenkomt. Online vergaderen is efficiënt, online lessen voorbereiden kost zeeën van tijd en ik voorzie meer ergonomische klachten door thuiswerken.

Corona heeft ons team hechter gemaakt en de samenwerking verbeterd, directie en leidinggevenden kunnen snel schakelen en luisteren naar de werkvloer. De mooiste eyeopener voor studenten en docenten is wel dat onderwijs meer is dan opleiden alleen. Studenten willen naar school!

 

 

 Ailko Faber

 Vakdocent gastheerschap (SVH   Meestergastheer)

  • Docent sinds: 2004

  • Secretaris van het OR-Onderwijs bij Landstede

  • Hobby: Coördinator
    weidevogelbeschermings-
    groep bij Natuurvereniging IJsseldelta