Onderwijsmagazine

Docent TalentStad Filmleraar van het Jaar

Dit interview is gemaakt voordat Bart Valkenier tot Online Filmleraar van het Jaar werd uitgeroepen.

Je werd genomineerd, hoe is het zover gekomen?
‘Filmhub Oost, het knooppunt voor filmeducatie in Gelderland en Overijssel, zag mijn website 2D3D.gratis en vroeg of ik mee wilde doen. Vervolgens hebben collega’s en leerlingen mij aangemeld. In een kort filmpje, gemaakt door Netwerk Film Educatie, word ik voorgesteld (zie onder, red.).

De jury heeft me genomineerd. Ze mailden dat ze erg enthousiast waren over mij als online filmleraar. Samen met twee anderen -eigenlijk drie, want twee collega’s zijn genomineerd als duo- sta ik dus 29 september op dat podium.’

Je bent film- en mediadocent, heb je daar een opleiding voor gevolgd?
‘Ik heb vier jaar scheikunde gestudeerd en later heb ik nog een kunstopleiding gevolgd van een jaar. Dus het antwoord is: nee. Bij TalentStad Beroepscollege ben ik dan ook begonnen als docent Nask. Een jaar of zeven geleden vroeg de directeur me of ik een filmclub voor de onderbouw wilde oprichten. Op mijn cv had ik namelijk vermeld dat ik geïnteresseerd was in filmen. TalentStad TV ging als een speer. Op een gegeven moment hadden we 1500 abonnees en 175.000 weergaven. Bij de invoering van de nieuwe profielen in het vmbo ben ik me volledig gaan richten op Media & Vormgeving in de bovenbouw, waar ik alle film- en medialessen geef. Collega’s hebben TalentStad TV overgenomen.’

Hoe is je website 2D3D.gratis tot stand gekomen?
‘Leerlingen willen graag online mooie dingen maken, maar lopen tegen twee zaken aan: geld en taal. Daar wilde ik wat aan doen. Op 2D3D.gratis breng ik gratis software bij elkaar, mét Nederlandse training in soorten en maten. Vier jaar geleden ben ik ermee begonnen met een subsidie van het LerarenOntwikkelFonds. Ik vroeg de subsidie aan en tot mijn verbazing kreeg ik deze toegekend. Van het geld kon ik een dag in de week met de website aan de gang. Nu kun je op de site allerlei programma’s vinden waarmee je video’s en geluid kunt monteren, illustraties en animaties kunt maken, 3D kunt printen, noem maar op, alles met uitleg erbij. Met deze website staat niets de creativiteit van de leerlingen en andere gebruikers meer in de weg.

De subsidie is inmiddels allang op. Maar de website loopt goed en groeit met de dag. Inmiddels heeft 2D3D.gratis gemiddeld zo’n zestig bezoekers per dag. In maart was er een piek van 350, omdat ik een korte, krachtige uitleg van Microsoft Teams had geplaatst. De nieuwsbrief heeft ongeveer duizend abonnees. Terwijl ik totaal niet aan marketing, SEO, shares or whatever doe, dat is helemaal niet mijn ding. Ik wil gewoon máken. Ik ben trots op de site, maar het is wel heel veel werk.’

Is online lesgeven wat jou betreft de toekomst?
‘Met online lesgeven kun je onderwijs leuker, mooier en beter maken. Dat vond ik al voordat corona om de hoek kwam kijken. Toen we in maart acuut moesten overschakelen naar online onderwijs, had ik daar dan ook totaal geen moeite mee. Maar je moet wel goed kijken hoe je het doet. Ik vind differentiëren heel belangrijk. Ik leg de programma’s op verschillende manieren uit: met korte filmpjes (zie onder, red.), met meer uitgebreide video’s, met tekst, zonder tekst: voor ieder wat wils. Uiteraard kunnen de leerlingen online of nu weer op school ook bij mijzelf terecht.

Je kunt online standaard opdrachten bieden, maar de leerlingen moeten de mogelijkheid hebben die naar eigen inzicht te kunnen uitbouwen. Gaan ze voor een 6 of gaan ze voor een 10. Maak je een filmpje over corona (zie onder, red.) met alleen taaie uitleg, of gebruik je alle effect- en muziekmogelijkheden die er voorhanden zijn. Leerlingen moeten kunnen leren op de manier die het beste bij hen past, met inspirerende voorbeelden.

Wat online echt niet kan is een half uur lang achter elkaar uitleg geven. Ik denk niet dat je daar leerlingen thuis mee bereikt. Mijn enige instructie aan de leerlingen is: kijk het betreffende filmpje en laat me weten waar je tegenaan loopt. Thuis heb ik een hele studio met een grote microfoon, dus ik kan redelijk snel een filmpje maken. Maar het kan ook met eenvoudige middelen. Je moet er als docent even je draai in zien te vinden. Ik heb een pagina met allerlei tips en uitleg gemaakt.’

Wat is je ambitie?
‘2D3D.gratis is een beetje mijn kindje geworden. Het is echt een website die aan een belangrijke vraag voldoet op het gebied van educatie. Stoppen is geen optie. Maar de website is verouderd, er staat heel veel op en de structuur en het overzicht moeten drastisch worden aangepakt. Studenten hebben een prachtige opzet voor een nieuwe website gemaakt, maar het kost geld om die te realiseren. Het onderwijs heeft zelf de financiën niet beschikbaar en allemaal commerciële partijen erop zetten is geen optie. Daarom wil ik in oktober een crowdfundactie starten. Als bijvoorbeeld alle duizend abonnees een tientje over hebben voor de missie en de visie van de site, dan hebben we het benodigde geld al bij elkaar. Het is het proberen waard.’

Wat is de top drie van dingen die jij belangrijk vindt in je werk?
Maken en helpen, dat is wat ik graag wil. Ik wil mensen helpen bij het maken. ‘Maak het!’ is dan ook mijn slogan. En ‘preach what you practice’: als je mensen wilt motiveren en enthousiasmeren, moet je doen wat je ze leert. Leer ze filmen, maar laat zien dat je ook zelf nieuwsgierig bent, dat je bereid bent om nieuwe dingen te ontdekken en te leren. Daarmee maak je jezelf en het proces echt, authentiek.

  1. Biedt maatwerk, geef gedifferentieerd les, biedt leerlingen de keuze en laat ze leren op de manier die het beste bij hen past.
  2. Blijf jezelf ontwikkelen en verwonderen. Ik heb geen speciale computer- of filmopleidingen gevolgd. Maar als je jezelf constant dingen blijft afvragen, leer je vanzelf. Als ik op een computer vijf keer hetzelfde knopje in moet drukken, dan vraag ik me meteen af, of het niet in één keer kan. Meestal kan dat ook. Hier bied ik bijvoorbeeld vijf tips voor Word, die maar weinig mensen weten en die ik gewoon uit nieuwsgierigheid heb ontdekt.

Wat ga je doen als je wint? Als je Online Filmleraar van het Jaar wordt?
‘Goede vraag, dat weet ik echt niet. Het is zo menselijk hè, dat iemand dan weer de beste moet zijn, terwijl er allemaal goede filmleraren zijn. Maar ja, ondertussen lijkt het me toch wel heel gaaf om te winnen. Als je wint, ben je ambassadeur voor filmeducatie. En ik mag dan een jaar lang gratis naar de bioscoop. Terwijl ik liever films máák dan kijk, hahaha. Maar het zou goed voelen om te winnen. Een kroon op mijn harde werk. En het geeft exposure, ook voor de school. Ik ga ervoor!’

 

Joey Owako

‘Ik hou van vormgeving en media. Ooit wil ik een eigen online media bedrijf opstarten, mijn eigen baas zijn. Je leert van alles, posters maken, activiteiten organiseren, websites bouwen met Mobirise, editen met Hitfilm, foto’s bewerken met Gimp en bijvoorbeeld animaties maken. Ik deed alles altijd op mijn telefoon, maar door meneer Valkenier kan ik het nu ook op de laptop, daarmee is veel meer mogelijk.

Hij verdient het om Filmleraar van het Jaar te worden. Hij bespreekt goed wat we gaan doen en motiveert ons echt. Hij legt alles stap voor stap uit, hij wil graag dat iedereen het begrijpt. Als de ene leerling het al wel snapt, praat hij de leerling bij die het nog niet begrijpt. Hij kijkt wat je nodig hebt, weet je. En hij werkt heel hard. Dat zie je aan zijn website. Ik hoop dat hij wint.’

Raven Spoor

‘Het is mijn droom om dj te worden, platen te draaien, de tent op z’n kop te zetten. Daarom heb ik voor Media & Vormgeving gekozen. Het is heel breed, we leren van alles. Ook films maken, editen noem maar op. TalentStad TV vond ik geweldig, maar dat heb je in de bovenbouw niet meer. Daar leerden we editen met WeVideo, bij meneer Valkenier gebruiken we Hitfilm, dat is moeilijker, maar je hebt veel meer mogelijkheden. Je kunt het gebruiken via 2D3D.gratis en daar mogen we ook examen mee doen.

Meneer Valkenier is een goede leraar, hij legt alles heel duidelijk uit, met de filmpjes op zijn website, maar ook in de klas. Ook voor mensen met dyslexie zoals ik. We gingen een keer met hem op excursie naar Theater De Spiegel, de week van te voren kon ik niet slapen, zo geweldig vond ik dat. Meneer Valkenier steekt heel veel energie en tijd in ons, als leraar en met zijn filmpjes. Hij moet echt wel Filmleraar van het Jaar worden!’