Onderwijsmagazine

Column: Het nieuwe normaal spookt

 

 

 

 

Column: Het nieuwe normaal spookt 

De woorden ‘De scholen gaan dicht, maar het onderwijs gaat door’ gaven mij een ongekende drive om er samen voor te gaan. Afstandsonderwijs moest en zou slagen. Het saamhorigheidsgevoel spatte ervan af. Alle studenten in MS-Teams en gáán. De studenten pakten de veranderingen nog sneller op dan de docenten, het ging goed en ik was trots.

Het lijkt alweer lang geleden dat ik de woonkamer inrichtte als thuiswerkplek, klaslokaal, kantine en gymzaal.  Op de bank keek ik de persconferenties, die ik kindvriendelijk vertolkte. De hele dag volgde ik het nieuws en mijn respect voor de zorg groeide. De eerste online vrijdagmiddagborrels vergeet ik nooit meer.

Ineens ging ik heel bewust buiten een frisse neus halen. De wekelijkse boodschappen, die ik als een ware ninja, zigzaggend door de winkel haalde, waren vermoeiend. Aan de keukentafel was ik uren aan het videobellen met collega’s en studenten. Het was organiseren, enthousiasmeren en presenteren. Er kwamen zorgen over de studenten die het buiten school moeilijk hebben en die de veiligheid van school nu moesten missen.

De hele dag was ik aan het jongleren tussen de rol van vader, basisschoolhulp, ict’er, partner, kok, vriend, zoon, broer en o ja, ook nog docent. Enthousiast zocht ik creatieve alternatieven om het gemis van vrienden en familie te verzachten. Ik probeerde te genieten van de kleine dingen om mij heen, ondanks de zorgen in mijn achterhoofd. Was dit het nieuwe normaal?

Het nieuwe normaal spookt door mijn hoofd. Kan dit rotvirus ervoor zorgen dat we samen herijken wat normaal en belangrijk is? Is het nieuwe normaal dat we de kracht van een basisschooldocent weer zullen respecteren?  Dat we blijven voelen dat menselijk contact zo waardevol is? Dat saamhorigheid gelukkig maakt? Dat we blijven investeren in modern onderwijs dat past bij de studenten van nu?

Ik hoop dat dat het nieuwe normaal wordt.  Maar dan wel met de knuffels, offlinegesprekken, kroegen, terrassen, stadions en volle klassen. Die zijn hoop ik snel weer terug.

Emiel Snel  

Coach ouderejaars studenten ICT, docent servicedesk, scrum coach, loopbaanbegeleider, onderwijsvernieuwer.

Docent sinds: 2001

School: Landstede MBO Harderwijk

Werkervaring: mbo-onderwijs, coaching, loopbaanbegeleiding, onderwijsvernieuwing.