Onderwijsmagazine

‘Meer mannen voor de klas, dat wordt enorm gewaardeerd’

Alumni aan het woord:

‘Meer mannen voor de klas, dat wordt enorm gewaardeerd’

Naam: Jasper ten Voorde 
Opleiding: Onderwijsassistent
Leeftijd: 21 jaar

Jasper kwam via Sport & Bewegen bij de opleiding Onderwijsassistent van mbo Menso Alting terecht. Bij deze opleiding zijn mannen in de minderheid, maar dat was geen probleem voor hem. De opleiding vond hij gezellig en persoonlijk, ondanks corona. En extra uitdaging kwam in het BrainBoost programma. Nu werkt hij bij een school in zijn woonplaats Putten en studeert in deeltijd aan de Pabo. Kinderen die juist extra aandacht nodig hebben vind hij interessant in zijn werk.

‘Ik heb twee jaar de opleiding Sport & Bewegen gedaan. Ik ontdekte daar dat dat ik sportlessen verzorgen aan basisscholen heel leuk vond. Ik kende iemand die enthousiast was over die opleiding Onderwijsassistent. Toen besloot ik over te stappen.

Ik zat met een paar jongens en twintig meiden in een klas. Dat vond ik geen enkel probleem. Ik weet niet hoe je meer jongens voor deze opleiding geïnteresseerd krijgt, maar misschien zou het goed zijn om duidelijk te maken welke doorgroeimogelijkheden er zijn en de financiële beloning verbeteren, dat kan ook helpen. Ouders en scholen waarderen het in ieder geval enorm als er meer mannen voor de klas staan, heb ik gemerkt.

De lessen bij Menso Alting waren gezellig en persoonlijk. Docenten kennen je bij naam en denken met je mee. Voordeel is ook is dat veel docenten zelf in het basisonderwijs hebben gewerkt. Het niveau was voor mij wel wat te makkelijk. In mijn tweede jaar heb ik veel aan mijn mentor Anne-bet gehad. Zij stimuleerde me om zelf meer initiatief te nemen, hierdoor kon ik uiteindelijk mijn opleiding versneld af te ronden.

In het eerste jaar had ik al extra uitdaging bij het programma van BrainBoost gevonden. Bij Brainboost leerden we heel erg om met een Growth mindset te denken. Growth mindset houdt in dat je leert denken dat alles mogelijk is als je er maar tijd en energie in steekt. Daarnaast werden we met verschillende opdrachten behoorlijk uit de comfortzone gehaald.

Een voorbeeld hiervan was dat we moesten presenteren en dat we constant op pauze gezet konden worden, of doorgespoeld konden worden. Waardoor je soms in ongemakkelijke situaties kwam waar je dan leerde improviseren en schakelen, wat erg leerzaam was. De opdrachten hadden verder niks te maken met mijn opleiding.

Een groot deel van mijn studietijd viel samen met corona. Ik heb daardoor niet veel les gehad op locatie bij Menso Alting in Zwolle. Ik had daar niet veel moeite mee. En het scheelde veel reistijd vanuit Putten.

Ik vond vooral de stages erg leuk; het enthousiasme van ouders en leerlingen vond ik stimulerend. Op mijn eerste stage heb ik de kleuters begeleid, op de tweede stage heb ik leerlingen uit groep vijf en zes begeleid met rekenen en taal. Tijdens mijn laatste stage heb ik meer voor de klas mogen staan en les mogen geven. Hierdoor kreeg ik nog meer bevestiging dat ik verder wilde in het onderwijs.

Na mijn afstuderen werkte ik tijdelijk op twee scholen, een met Oekraïense kinderen, en op de andere school werkte ik met kinderen die onder of boven hun niveau zaten en extra begeleiding nodig hadden. Ik vind het interessant om naast het lesgeven ook kinderen met leer- en/of gedragsproblemen te helpen. Daar wil ik mij verder in ontwikkelen. Nu doe ik de Pabo in deeltijd en werk ik bij een school in mijn woonplaats Putten.’

Meer informatie over de opleiding Onderwijsassistent bij mbo Menso Alting

 

Heb jij ook bij Landstede MBO of Mbo Menso Alting gestudeerd en wil vertellen over het vervolg van je loopbaan?

Stuur een bericht naar redactie@zinmag.nl